Zrób to Sam, czyli przerabiamy Tino :-)

1 - Nawigacja (Rob083)

2 - Owiewki (Rob083)

3 - Czujnik cofania (dzięki Miradowi)

4 - Jak podłączyć diodę LED (Rob083)

5 - Dodatkowy zawór zwrotny w układzie paliwowym

6 - Sposób na linkę regulacji ogrzewania (dzięki Picadowi)

7 - Wymiana żarówek podświetlenia zegara (dzięki Elmarowi)

8 - Wymiana uszkodzonej szpilki mocującej koło (dzięki Zawdaro)


1)   Przedstawiam mój sposób na umieszczenie nawigacji. Dotyczy to tych modeli, w których schowek na desce rozdzielczej pod szybą jest fabrycznie niewykorzystany. Zaleta takiego rozwiązania jest taka:

  1. Nie trzeba stosować żadnych dodatkowych uchwytów przyklejanych do szyby.
  2. Nie trzeba za każdym razem wyciągać nawigacji, gdyż w prosty sposób można ją ukryć w schowku.
  3. Montując osobne zasilanie, nie trzeba stosować kabla zasilającego umieszczonego w gnieździe zapalniczki.

Najpierw zdjęcia, a potem krótki opis wykonania.

                         

Propozycja montażu:

W moim przypadku musiałem wszystko dostosować do zamontowania Palmtopa MIO P-350, ale w podobny sposób można zamontować każdy inne urządzenie do nawigacji samochodowej.

  1. Wyciągnąć górną pokrywę schowka. W plastiku klapki są dwa metalowe bolce zawiasów. Należy z prawej strony podważyć otwartą klapkę w stronę drugiego zawiasu, aby wyszedł z otworu prawy bolec zawiasu. Przed całkowitym zdjęciem klapki, należy ostrożnie wyciągnąć sprężynki blokujące zamykanie się klapki (ja ich już później nie montowałem - usunąłem na stałe).

  2. Podstawę wykonałem z czarnej zaślepki obudowy komputera PC (zaślepka otworu na CDR 2,5"), ale można do tego celu wykorzystać dowolny płaski kawałek plastiku lub pleksi. Do górnej części podstawy przymocowałem klejem "Kropelką" mały zawias metalowy, który wcześniej pomalowałem na czarno.

  3. Na spodzie schowka w części przedniej (ukośnej), przykleiłem krótki odcinek samoprzylepnej taśmy-rzep. Drugą część rzepa, przykleiłem do dolnej części podstawy. W ten sposób można podstawę blokować w pozycji stojącej, jak również regulować kont położenia.

  4. W schowku w prawym przednim rogu wykonałem mały otwór na przewód zasilający. Teraz należy dostać się do kostek zasilających radio, czyli: wyciągnąć schowek nad radiem, odkręcić dwie śruby mocujące konsolę radia i ją wyciągnąć delikatnie do przodu. Aby nie niszczyć oryginalnego zasilacza, kupiłem dodatkowy na Allegro. Przylutowałem do końcówek wtyczki dwa przewody, zaizolowałem taśmą i podłączyłem. Przewód idący od środkowego bolca do plusa (chyba do żółtego lub czerwonego przewodu w kostce, w którym pojawia się napięcie 12V, po przekręceniu kluczyka w stacyjce). Drugi minusowy przewód (przymocowany do bocznych biegunów wtyczki do zapalniczki), połączyłem do metalowej obudowy radia. Jak komuś nie odpowiada ten sposób zasilania, zawsze może podłączyć zasilanie w tradycyjny sposób, zasilaniem z zapalniczki.

  5. Teraz wszystko składamy. Do podstawy przymocowałem oryginalny uchwyt. Zawias z podstawą przykręciłem małymi blachowkrętami do wewnętrznej, górnej strony klapki. Zamocowałem klapkę do schowka i gotowe! Podstawa wraz z urządzeniem, powinna w całości chować się do środka, dlatego przed ostatecznym zamontowaniem warto wszystko dokładnie wymierzyć i dopasować.

Ten pomysł doskonale się sprawdza. Klapka fajnie maskuje nawigację, osłania przed słońcem, a przy tym w żaden sposób nie ogranicza kontaktu urządzenia z satelitami. Łatwo ukryć urządzenie, łatwo też jest je wymontować. Jednak jak ktoś ma problemy z majsterkowaniem i grzebaniem w aucie ostrzegam, gdyż nie odpowiadam za ewentualne szkody :-)


2) Owiewki

Gdy pada deszcz, nie można nawet trochę opuścić bocznych szyb, bo zaraz krople wpadają do środka. Postanowiłem więc zamontować owiewki. Dodatkowa zaleta, to osłona przed nadmiernym hałasem i  zmniejszenie strumienia wpadającego powietrza. Owiewki są bardzo proste w montażu, nie trzeba nic demontować, odkręcać ani przykręcać. Kupić je można np. na Allegro, a produkuje je polska firma Heko (robią owiewki do wszystkich marek i modeli).

           


3) Czujnik cofania

 Propozycja montażu czujnika cofania i miejsca umieszczenia wyświetlacza.

Jeżeli chodzi o czujniki cofania to są bardzo łatwe w  montażu. Koszt urządzenia ok. 100 zł. Każdy może sobie sam zamontować, stosując się do zamieszczonej instrukcji. Nie wymaga to specjalnych narzędzi. Nawet w zestawie dodawane jest wiertło do wykonania otworów w  zderzaku. Centralka umieszczona jest w bagażniku, pod osłonkami. Do niej dołącza się cztery czujniki, zasilanie z światła cofania i wiązka przewodów przeprowadzona jest pod dywanikami do wyświetlacza. Należy zwracać uwagę  na właściwe rozmieszczenie czujników - odpowiedni rozstaw i wysokość. Wysokość minimalna musi być zachowana. Dołączone zdjęcia pokazują  optymalne miejsce umieszczenia czujników w Tino. Jedyny problem, to  pomalowanie czujnika na kolor zderzaka. Pozdrawiam i zachęcam do  samodzielnej instalacji. W ciągu dwóch lat miałem takie sytuacje, że bez  czujników najechałbym na wystający krótki słupek lub inną niespodziewaną  przeszkodę - Mirad
 


4)  LED

Nie wszyscy znają sposób podłączania diod LED np. do instalacji samochodowej 12V, dlatego poniżej przedstawiam schemat podłączenia i wzór do obliczenia rezystancji opornika.


5) Zawór zwrotny

Zawór zwrotny uniemożliwia powrót paliwa do zbiornika i utrzymuje ciśnienie w układzie paliwowym po wyłączeniu silnika. Następstwem powrotu paliwa do zbiornika jest trudne uruchomienie silnika. Montaż jest bardzo prosty, wystarczy przeciąć gumowy przewód paliwowy, umieścić końcówki  zaworu i zacisnąć na nich opaski. Najlepiej umieścić go tuż przed wlotem do filtra paliwa. Takie umiejscowienie spowoduje, że przy wymianie przewodu, pompy, czy też filtru, paliwo nie odpłynie z powrotem do baku i nie trzeba będzie długo pompować. Pokazany na zdjęciu zawór można zakupić na Allegro w kwocie ok. 20 zł.

              


6 ) Linka

Wiele osób ma problemy z linką regulatora ogrzewania, gdyż fabrycznie zastosowano zbyt cienką linkę. Propozycja Picada, polega na  zastosowaniu linki dwa razy  grubszej od oryginalnej (średnica oryginalnej to ok. 1mm, po przeróbce 2mm). Jak widać na poniższych zdjęciach, zaczepu zostały przylutowane zwykłą lutownicą. Zaczepy to z jednej strony podkładka, a z drugiej strony zacisk do przewodów elektrycznych. Można zachować oryginalny pancerz linki i zastosować tylko nową, grubszą linkę (pasuje do średnicy ok. 2mm), lub wykorzystać kompletną linkę np. od roweru.

   

                   


7)  Wymiana żarówek podświetlenia zegara.

 

1    2   3

Zdjęcie nr 1 - licznik przed demontażem.

Zdjęcie nr 2 - po zdjęciu osłony licznika  aby to zrobić należy odkręcić boczki konsoli i koniecznie osłonę kierownicy. Bez tego się nie da wyciągnąć osłony licznika.

Zdjęcie nr 3 - odkręcamy licznik (3 wkręty) i delikatnie go obracamy (nie trzeba odpinać kostek połączeniowych). Teraz już mamy dostęp do żarówek.

4    5    6

Zdjęcie nr 4 - te niebieskie punkty, to są oprawki żarówek - trzeba je wykręcić wkrętakiem (obrót w lewo).

Zdjęcie nr 5 - tak wygląda żarówka z oprawką. Wyciągamy spalona żaróweczkę i w wkładamy nową.

                          Można kupić w sklepie z elektroniką lub tez zamienniki diodowe typ R3 wersja A (razem z oprawką).

                          Dostępne w różnych kolorach, rzecz gustu.

                          Należy koniecznie pamiętać o założeniu takiego małej gumowej nasadki ze spalonej żarówki, gdyż ona powoduje rozproszenie światła i równomierne podświetlenie. Proponuje wymianę wymianę obu żarówek.

                          Sprawdzamy czy podświetlenie działa i składamy wszystko do kupy, w odwrotnej kolejności.

Zdjęcie  nr 6 - Tak wygląda zegar po zakończeniu montażu.


8) Wymiana szpilki

Ustawić tarczę hamulcową tak aby zepsuta szpilka była w położeniu gdzieś między 35 a 40 minut (chodzi o tarcze zegarka wskazówkowego) i wystarczy puknąć z czuciem młotkiem od strony gwintu i po obluzowaniu znaleźć wycięcie od tyłu w osłonie tarczy i wyjąć szpilkę bez demontażu tarczy. Każda szpilka ma wrąb albo mały występ który musi trafić w odpowiednie miejsce w tarczy aby się tam zakleszczyła i nie obracała przy dokręcaniu koła jest to ważne aby nie zniszczyć otworu pod szpilkę a co za tym idzie całej tarczy

                                        

Powyższe rysunki elementów zawieszenia kół przednich i tylnych, zostały zapożyczone z katalogu serwisowego - Nissan Almera Tino V10

 


strona główna